סדר עדיפויות מעופף


במהלך שנת 2019 אמורה להתקיים טיסת הבכורה של המטוס הפרטי הראשון של ראש ממשלה בישראל. 175 מיליון שקלים – זה הסכום שנמסר בתחילה לציבור על עלות רכישת המטוס הזה, זה גם הסכום שהוועדה הציבורית שהוקמה לצורך הדיון ברכישת המטוס קבעה שהוא יעלה. אבל אכשהו היום, כמה שנים לאחר מכן, ואחרי שבכל כמה חודשים הסכום הזה תופח ומתעצם, אנו מגלים כי למעשה התקציב האמיתי שאושר בידי הממשלה לרכישת המטוס הוא לא פחות מ-729 מיליון שקלים. כן כן, כשלושת-רבע מיליארד שקלים כדי לממן סלון אווירי לראש הממשלה - לראשונה בתולדות המדינה.

רק לפני חודש התבשרנו כי ועדת הכספים של הכנסת אישרה תוספת של 60 מיליון שקלים למימון מטוסו של ראש הממשלה, תוספת שהביאה את סך ההוצאות עד כה על המטוס לנתניהו לסכום אסטרונומי של 580 מיליון שקלים – כשבמקור, כאמור, דובר על עלות של 175 מיליון שקלים בלבד. אבל היום אנחנו מגלים בעקבות חשיפת נתוני משרד האוצר כי תאוות תנאי הטיסה של בני הזוג נתניהו לא יודעת שובע – למעשה, מסגרת התקציב שהוקצתה ואושרה על ידי הקבינט הביטחוני-מדיני בשנת 2015 עומדת על לא פחות מ-729 מיליון שקלים! שמעתם נכון, שלושת-רבעי מיליארד שקלים הולכים על מטוס אחד לראש הממשלה. 

לאחר הישיבה שהתנהלה בוועדת הכספים בחודש שעבר, בה הוחלט להוסיף 60 מיליון שקלים למטוס (וגם הוחלט, בין היתר, לקצץ 90 מיליון ש"ח שהיו מיועדים לפיתוח הנגב והגליל), ולאחר שלא ניתנו הסברים ברורים בעניין, החליט ח"כ מיקי לוי מיש עתיד להתעקש ולפנות למשרד האוצר לקבלת הבהרות לעלויות ההולכות וגדלות של המטוס.

במכתב תגובה שהתקבל בימים האחרונים חשפו באוצר את האמת שניסו להסתיר מהציבור: למעשה, למרות המלצות ועדה ציבורית, הקבינט אישר עוד באוגוסט 2015 סכום של לא פחות מ-729 מיליון שקלים עבור המטוס (393 מיליון שקל לרכישתו ו-336 מיליון ש"ח לתפעולו ותחזוקתו בשנים הראשונות), ככה ש-580 מיליון ש"ח שעליהם הוכרז לפני חודש למעשה הם לא הסכום הסופי: זה רק חלק מהתקציב הכולל שצפוי עוד להמריא ולעלות ולצאת מכיסנו.

ההחלטה לרכוש את המטוס התקבלה לאחר הקמת ועדה ציבורית בשנת 2014, כאשר הסכום המקסימלי לרכישת המטוס אז נאמד על ידי הועדה בסכום של 175 מיליון שקלים. הסכום תפח במהרה ל-220 מילון שקלים. לאחר מכן התבשרו אזרחי ישראל שעלות המטוס שוב גדלה, כשלפני שנתיים הגיע עוד בקשה שאושרה בועדת הכספים המריאה עלות המטוס כבר ל-360 מיליון שקלים, ומאז הסכום רק ממשיך לגדול ולגדול.

במשרד ראש הממשלה, כנראה, לא חושבים שאנחנו צריכים לדעת באמת את העלות האמיתית של מטוס ראש הממשלה ולא חושבים שהם צריכים לתת תשובות על הסכומים שהולכים ומתעצמים מדי מספר חודשים. אפילו שכל זה בעצם יוצא מכיסנו.

הסיפור הזה, שכולל בין היתר הסתרה והטעיית הציבור, חמור וגרוע פי כמה כשאנו נזכרים למה בממשלה לא מצאו תקציבים: אין 10 מיליון שקלים להמשך הפעלת תכנית למניעת אובדנות בקרב בני נוער, אין 250 מיליון ש"ח לחמש שנים (או 50 מיליון ש"ח בשנה) לתכנית למניעת אלימות נגד נשים, אין 47.5 מיליון שקלים למלגות לסטודנטים, אין כסף להקמת מנהלת שיקום שכונות דרום תל אביב למרות הבטחת הממשלה בנושא, אין כסף להעלות את קצבאות הזקנה – העומדות על 1,531 ש"ח אומללים בחודש, אין כסף להקמת חדר מיון בקרית שמונה שמשעמם את נתניהו, ובכלל אין יותר מידי תקציב לחיזוק מערכת הבריאות הקורסת (בעיקר בפריפריה), אין כסף לשלם לעובדים סוציאליים ששובתים כבר מספר ימים, אין כסף לדיור ציבורי בעוד 9,000 משפחות ממתינות לקורת גג – והרשימה רק הולכת ומתארכת

אבל את נתניהו ושות' בריאות, רווחה, חינוך, דיור כנראה משעממים מדי. אולי עבור בני הזוג נתניהו, אזרחי ישראל וצרותיהם כמעט ואינם נראים מחלון הווילה בקיסריה ולא ייראו כלל מהמטוס החדש שלהם. וכל עוד הם יכולים, הם ימשיכו לחייב את קופת המדינה בהוצאות שלהם – בין אם מדובר בעשרות אלפי שקלים בחודש לניקוי בתים או בזבוז 6,000 דולר ביומיים מכספנו על המיני בר במלון היוקרה בחו"ל. יתכן כי אחרי קרוב לעשור רצוף של שלטון תאב כוח ושררה ואורח חיים הראוותני של בני הזוג נתניהו – על חשבון החיים עצמם של אזרחי ישראל - סדרי העדיפויות הפכו לעקומים במיוחד.

------

להרחבה על אישור 729 מיליון שח למטוס רה"מ:https://goo.gl/HgeBCg

להרחבה על התוספת האחרונה שהועברה למטוס – על חשבון הפריפריה: https://goo.gl/dUy9ja