הסלון האווירי של משפחת נתניהו


עשרות שנים השתמשו ראשי הממשלות השונים בישראל במטוסי חיל האוויר או במטוסי אל-על כאשר נדרשו לטוס לביקורים במדינות זרות, אבל אז החליטה ממשלת נתניהו שצריך לחסוך בכסף ולרכוש מטוס פרטי לראש הממשלה. לכן, לפני ארבע שנים נדרשה הממשלה לאשר רכישת מטוס ייעודי שישמש את נתניהו נסיעותיו בעולם. כבר אז עלתה ביקורת, אפילו מתוך הממשלה עצמה, על כך שהחלטה שמשמעותה הוצאה של עשרות מיליוני שקלים מתקבל בהינף יד מבלי שנערך דיון מספק בנושא, ולמרות כל זאת ההחלטה עברה בקלילות. לרגל המהלך הוקמה ועדה בנושא בראשות השופט אליעזר גולדברג, מבקר המדינה לשעבר ומי שעומד כיום בראש ועדת המינויים הבכירים. לאחר בדיקה ודיונים המליצה הוועדה על רכישת מטוס, שתעלה למדינה סכום של 50-70 מיליון דולר, ובהמשך דווח כי המטוס יעלה למדינה 220 מיליון שקלים. אלא שמאז, בכל כמה חודשים מתבשרים אזרחי המדינה שהרגלי הטיסה של ראש הממשלה הולכים ונעשים יותר ויותר יקרים: לפני כשנתיים, למשל, הודיע משרד ראש הממשלה לוועדת הכספים כי עלות המטוס המריאה ל-360 מיליון שקלים, וביקשה מהוועדה תוספת של 180 מיליון ש"ח, שהועברו אחר כבוד.

הבוקר, בהחלטה זריזה וברוב דחוק של ח"כ אחד, העבירה ועדת הכספים תוספת מיוחדת של 60 מיליון שקלים לטובת מטוסו של ראש הממשלה, לאור בקשת משרד ראש הממשלה שכנראה מצא את עצמו קצר במזומנים. באותה ישיבה של הוועדה, בלי כל קשר כמובן, הוחלט לקצץ 90 מיליון מתקציב פיתוח הנגב והגליל, אזורים משעממים לכל הדעות – כי כידוע, כסף לא צומח עצים והמטוס של ביבי לא יממן את עצמו.

בישיבת הוועדה היום שאלו חברי הוועדה מהאופוזיציה ואפילו יו"ר הוועדה גפני את מנהלת אגף התקציבים במשרד ראש הממשלה מדוע נדרשה פתאום התוספת המדוברת אחרי כל הכספים שכבר הוקצו לטובת המטוס, ואיך ייתכן שהתקציב המיועד למטוס הולך ותופח כל הזמן. לצערנו, נציגת ראש הממשלה לא הצליחה לספק תשובות, נימוקים ותוכנית מסודרת לנבחרי הציבור שביקשו להבין על מה אזרחי ישראל צריכים להוציא עשרות מיליונים נוספים. מה שכן עלה, אחרי תחקור נמרץ, הוא שעלות הרכישה הכוללת של המטוס נסקה כבר לסכום של 580 מיליון שקלים – 220 מיליון שקלים יותר מהדיווח האחרון וכמעט 400 מליון יותר מהתקציב הראשוני שאושר לנושא.

המידע החסר, התשובות המתחמקות ותג המחיר האסטרונומי לא הפריעו בסופו של דבר לוועדה לפרגן לנתניהו ולאשר את העברת 60 מיליון השקלים, כאשר 6 ח"כים מצביעים בעד מול 5 שהצביעו נגד. המשוואה ברורה: כשמדובר בקטל בכביש 90 שגובה את חייהם של 14 נפשות בתוך ימים ספורים, במחדל הבלתי נגמר של הרכבת המהירה לירושלים, בסכנת האופניים החשמליים ובמערכת הבריאות הקורסת, קשה מאוד להזיז תהליכים ולפתור בעיות, אין תקציבים ואין פתרונות. אבל בכל הנוגע לשדרוג תנאיו של ראש הממשלה במסעותיו בעולם, ועדת הכספים נותנת לראש ממשלתנו צ'ק פתוח על חשבון אזרחי ישראל משלמי המיסים מבלי לשאול שאלות. נותר רק לקוות שנתניהו יואיל להחזיר את המטוס בתום כהונתו ושרה לא תדרוש לאסוף אותו איתה בטעות למעונם הפרטי.

------

לקריאה נוספת על העברת הכספים הבוקר: https://bit.ly/2Rwb4Ea

עוד על פרשת המטוס: https://bit.ly/2FepWFQ

על אישור הממשלה לרכוש מטוס לראש הממשלה: https://bit.ly/2JG2GPM