כופים עלינו


תלמידי ישראל החילונים זוכים בתקופה האחרונה ללמוד בשיעורי ביולוגיה נושא מרתק, גם אם הקשר בינו לבין מדעי החיים קצת תלוש: מה פוגע ברגשות הדתיים ועד כמה רגשותיהם שברירים לעומת רגשותיו של החילוני המצוי.

ב-1859 פרסם צ'רלס דרווין, מדען בריטי, את ספרו "מוצא המינים". תורת האבולוציה שדרווין ניסח אמנם שינתה מקצה לקצה את כל מדעי החיים ואת הבנתה של האנושות את החיים בעולם, והתקבלה בצורה נרחבת כעובדה מדעית – אבל 160 שנה אחרי, במקום אחד מתקשים מאוד להתמודד עם המסקנות שלו ורואה בהן דבר "בעייתי". המקום הזה הוא מערכת החינוך הישראלית והבעייתיות היא רגשות הדתיים.

אתמול פירסם עמרי מניב בחדשות 10 שבשנים האחרונות, תורת האבולוציה פשוט הוצאה לחלוטין מכותלי בית הספר בישראל. לא מדובר רק על החינוך החרדי או הממלכתי-דתי: גם ילדים וילדות מהזרם הממלכתי מסיימים 12 שנות לימוד מבלי ללמוד על מוצא האדם – וזה כולל אפילו את אלה שבוחרים בביולוגיה כמקצוע בחירה לבגרות. בבגרות בביולוגיה נלמדים נושאים שונים – פעילות של מערכות חיים שונות, הישרדות וגנטיקה – אבל כל זה מבלי להזכיר את הרעיון המרכזי שנמצא בבסיס כל מדע הביולוגיה המודרני. זה לא שעוד לפני זה תורת האבולוציה הייתה פופולרית מאוד במערכת החינוך הישראלית, אבל תחת שר החינוך נפתלי בנט היא נכחדה סופית.

ספק אם רגישות היא אחת התכונות הבולטות ביותר בחיי היום-יום שלנו, אבל משום מה בכל פעם שמתעוררים בעלי אמונות דתיות שלא נוח להם עם זה שהעולם כפי שאנו מכירים אותו נוצר בתהליך ארוך והדרגתי ולא בשבעה ימים, שהמפץ הגדול התרחש לפני 14 מיליארד שנה ולא לפני 5,700 שנה ושהמינים השונים התפתחו בצורה מורכבת, לעיתים זה מתוך זה וכן – לאדם ולקוף יש אב קדמון משותף – אז פתאום משרד החינוך מתגלה כבעל רגישות יוצאת דופן, אותה רגישות נוראה שמתעוררת כשצריך לבנות גשר בנתיבי איילון בשבת. מתברר שהרגישות של משרד החינוך היא רק לצד אחד: לאיש במשרד לא אכפת מהפגיעה ברגישות של ההורים שלא מעוניינים שילדיהם יעברו הדתה בבתי הספר היסודיים ובתיכון.

לכן, הורים חילוניים יקרים, דעו שבזמן שלא מלמדים את מוצא המינים בבתי הספר בגלל רגישות דתית, הנה כמה דברים שדווקא כן זכו להיכנס למערכת החינוך החילונית ושסף הרגישות שלכם עמד בהם בגבורה:

בבתי ספר מסויימים אולי יזכו ילדכם לקבל חוברות שבהן מסבירים להם שמי שרוכב על אופניים ביום כיפור פוגע באנשים, בכיתה ב' עם קצת מזל ילמדו אותם על אגדות חז"ל, פרשת השבוע וסידור תפילה במסגרת תוכנית "תרבות יהודית ישראלית", בכיתה ה' אולי יזמינו אותם לסיור וירטואלי בבית המקדש – וכל זה בחומרים רשמיים של משרד החינוך; בפורים לחלקם יספרו בנות שירות שהחג בעצם היה קדימון לשואה ושצריך ללמוד ממנו "להמשיך להאמין כי הישועה יכולה לבוא", ובפסח יכנסו עמותות דתיות ופרטיות לחלק מבתי הספר וילמדו את התלמידים לאפות מצות ו"לקרב את הגאולה לעם היהודי". כן כן, בתיכונים חילוניים אין מקום לתורת האבולוציה, אבל סדנאות חינוך מיני ברוח היהדות שמעבירה עמותה דתית, שבה מסבירים על שמירת נגיעה ובניין התא המשפחתי היהודי – את זה דווקא כן הצליחו להכניס ללא מעט כיתות בתיכונים ממלכתיים.

וזה עוד לפני שהזכרנו איך משרד החינוך של בנט דואג שגם אחרי שעות הלימודים, ילדי ישראל החילוניים והוריהם ימשיכו ללמוד איך יהודי צריך להתנהג, ושדתי זה יותר טוב מחילוני ובגלל זה הועברו תקציבים למשפחות דתיות על מנת שיארחו משפחות חילוניות ויעזרו להן ללמוד קצת ערכים משכניהם בעלי העגלה המלאה, במסגרת תוכנית "הבתים היהודיים".

כך יוצא שבזמן שלא יעלה על הדעת שאף ארגון חילוני יכנס לבתי ספר דתיים בישראל וילמד חלילה את תורת האבולוציה או את תיאוריית המפץ מבלי שזה ייחשב לפרובוקציה אלימה ויעורר סערה – תלמידי החינוך החילוני מקבלים שוב ושוב תזכורת לכך שהם תינוקות שנשבו, יהודים סוג ב' שצריכים תיקון מהחברים של בנט וסמוטריץ' כדי להיות יהודים וישראלים טובים. כי אם לא לומדים את תורת האבולוציה, שלפחות ילמדו תורה.

-----

לכתבה המלאה ב-חדשות 10https://bit.ly/2PjAUKt

דוגמאות להדתה בתוכנית "תרבות יהודית ישראלית": https://bit.ly/2h3dGfO

עוד על הדתה בספרי הלימוד: https://bit.ly/2wwgne8,https://bit.ly/2wAUJ8k

למחקר "עושים נפשות" של מכון מולד: https://bit.ly/2j1pBZC