אנשי חוק הלאום


חוק הלאום, שעבר לפני שבועיים וחצי תחת אמתלות שונות ומשונות, ממשיך לעורר סערה. גם אם אפילו שרים בממשלה מודים שהוא לא מה שהם התכוונו ושהוא "נחקק בפזיזות" (למרות שעבדו עליו יותר מ-7 שנים), ראש הממשלה ממשיך להתעקש, הכריז שיש להילחם על החוק ואפילו אמר שהוא חשוב כיוון שהוא מאזן את מערכת המשפט.

עבור חלק מחברי הכנסת שהצביעו בעדו, החוק הוא אולי לא יותר מספין פוליטי, משהו למכור לחברי מרכז הליכוד לקראת הפריימריז – אבל האמת היא שהוא לא נולד משום מקום. מאחורי החוק שמנסה לעוות את יסודות מגילת העצמאות, 70 שנה לאחר קום המדינה, עומדת אידאולוגיה מוצקה שממש לא מתכוונת לייצר "איזון" יהודי ודמוקרטי במדינת ישראל. בימין האידיאולוגי ובעיקר באגפים המתנחליים והדתיים שלו, שדחפו וקידמו את החוק הזה במשך שנים, מקננת תפיסה ברורה כי יש לחזק את יהדות המדינה ובמקביל להחליש בצורה ניכרת את הדמוקרטיה בישראל.

לא מעט מהפוליטיקאים בימין מנסים למכור לציבור שדמוקרטיה היא בסך הכל "מה שהרוב קובע", ולכן מה שהקואליציה קובעת מוכרח להיות דמוקרטי. כמובן שכל תלמיד שעשה בגרות באזרחות יודע להגיד שמדובר בחוסר הבנה מוחלט של עקרונות הדמוקרטיה – הכוללת גם הגנה על מיעוטים, שוויון בין האזרחים, שלטון החוק, חופש הביטוי, איזונים ובלמים, הפרדת רשויות ועוד – כל הדברים שרבני הימין המתנחלי והוגיו רוצים להעלים ממדינת ישראל, ולהקים במקום כל זה את מדינת ההלכה היהודית שהם שואפים אליה.

הנה רשימה חלקית ביותר מעמדותיהם של מספר אידיאולוגים בימין שמושכים בחוטי הממשלה ושריה:

בני קצובר, מבכירי הנהגת המתנחלים ויו"ר ועד מתיישבי השומרון, בשנת 2012:

"הדמוקרטיה הישראלית סיימה את תפקידה, והיא חייבת להתפרק ולהתכופף בפני היהדות".

הרב דב ליאור, רב היישוב היהודי בחברון לשעבר ומי שכונה על ידי ראש הממשלה נתניהו "הסיירת שמובילה את עם ישראל":

"העבודה הזרה של דורנו זו הדמוקרטיה. פעם היו הבעל והעשתרות, והיום זו הדמוקרטיה. במקום שהדמוקרטיה תהיה צורת שלטון, היא הפכה להיות ערך".

הרב יצחק גינזבורג, מרבני ההתנחלויות, שהילל את הרוצח ברוך גולדשטיין וחובק על ידי חברי הכנסת מהבית היהודי:

"יש לעקר את הרוח הציונית... את בית המשפט עלינו לשבר... את הממשלה – ממשלת שמאל או ימין – עלינו למגר".

הרב משה לוינגר, ממייסדי גוש אמונים ומראשוני המתנחלים בחברון, הסביר ב-1991:

"הדמוקרטיה צריכה להיות משועבדת לצורכי עם ישראל. יש הבנה בדמוקרטיה לפריצות בשאלות צודקות, ויש סלחנות מסוימת כלפי פורצי חוק, כאשר הם צודקים".

יהודה עציון, דמות מרכזית בימין המתנחלי, פעיל בית המקדש ואחד מחברי המחתרת היהודית:

"שופטי בג"ץ הם זקני מעמד הכהונה דהאידנא, המשמשים בהיכלות הקודש של דת הדמוקרטיה, וזובחים לה על מזבחות הבעל. עד שיקומו לנו לובשי פארי הפשתים תחת לובשי השחורים – נשבע את מרוריהם של אלה. עד שנקיא לבסוף את הפרי עם העץ והשורש, כאשר נגלה מי אנחנו". כלומר – להקיא את שלטון החוק יחד עם בג"ץ ולהקים תחתיהם מדינת הלכה.

הרב שלמה אבינר , עוד רב מרכזי בימין המתנחלי מטיף נגד בחירה בנשים לכנסת:

"זה לא צנוע. החשיפה ברבים מנוגדת לתפיסה היהודית של 'כל כבודה בת מלך פנימה'" – ואם אין ברירה כי המפלגה שיריינה מקום קבוע לאישה, אז שתהיה מתאימה ו"תמזער את הנזק".

אל החבורה האידאולוגית הזאת מצטרף עוד גורם בעל השפעה, שלדון אדלסון שמו – פטרונו של נתניהו, אחד התורמים הגדולים ביותר לקריירה הפוליטית של ראש הממשלה, שהכריז בעצמו כי הוא ובני משפחתו "תומכים כלכלית בממשלת נתניהו" וכמובן המוציא לאור של עיתון הבית של נתניהו, "ישראל היום". ומה היה לאדלסון להגיד בנושא? "לא נורא אם ישראל לא תהיה דמוקרטיה, זה לא כתוב בתנ"ך".

עשרות אלפי האנשים שבאו אמש מכל רחבי הארץ לכיכר רבין להפגין נגד חוק הלאום המפלה כבר יודעים שהסיפור הוא לא מיעוט ספציפי כזה או אחר – אלא שהוויכוח הוא על אופיה של המדינה. מתחת לפני השטח, מדובר במאבק אידאולוגי בין מיליוני הישראלים שרוצים לחיות במדינה יהודית ודמוקרטית, ובין מיעוט ימני קיצוני המקורב לשלטון, שמחפש לצמצם את הדמוקרטיה הישראלית ככל האפשר.

לקריאה נוספת של דברי נתניהו על חוק הלאום: https://bit.ly/2LUyd50

עוד על דברי בני קצובר: https://bit.ly/2LRALRb

עוד על דברי דב ליאור: https://bit.ly/2MlFkzw