אכלו לו, שתו לו ולא סיקרו לו



לפני מספר חודשים, כינה ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן נאומו בכנסת את כל מי שמאז להשמיע ביקורת על תפקודו ופועלו של נתניהו כ"חמוצים", מילה נרדפת לממורמרים. ביום שישי האחרון, הראה נתניהו, ולא בפעם הראשונה, שאם יש מישהו שראוי לכינוי הזה - זה הוא. שוב הוא בכה והתלונן על כך שהתקשורת חד-צדדית ביחסה אליו – ועל הדרך הוסיף עוד שקר לרשימה הארוכה.

עוד לא הספקנו להתאושש מהשקר שהפיץ ראש הממשלה בדף הפייסבוק בשבוע שעבר, לפיו אוהדי קבוצת הכדורגל בני סכנין שרקו וקראו קריאות בוז במהלך דקת הדומיה שהוכרזה לזכר עשרת הנערים שנהרגו בשטפון בדרום – פוסט שקרי שהוסר מדף הפייסבוק של נתניהו חמישה ימים לאחר פרסומו ללא כל התנצלות או הבהרה – וכבר נוסף שקר חדש של נתניהו, גם הוא ניתן בקלות להפרכה. השקר הזה הוא חלק מאסטרטגיית ההתקרבנות של נתניהו שהולך חזק אצל התומכים האדוקים בקרב המחנה: התקשורת השמאלנית שרודפת את נתניהו, ומציינת, כביכול, רק את השלילי ולא את החיובי בפועלו.

"השבוע ביקר בישראל ראש ממשלת יפן, ידידי שינזו אבה", אמר בסרטון שפרסם ביום שישי האחרון בעמוד הפייסבוק שלו ראש הממשלה נתניהו. "שמעתם על זה משהו בתקשורת?"

בעוד שנתניהו כהרגלו מתבכיין ומתלונן על התקשורת שכאילו התעלמה באופן גורף מביקורו הרשמי של ראש ממשלת יפן ומהפגישה שהתקיימה בין נתניהו ושינזו אבה, המציאות היא, למעשה, קצת אחרת: לפי בדיקה שערכה חברת "יפעת מחקרי מדיה" באשר להיקף הסיקור התקשורתי של ביקור המנהיג היפני בישראל, לפני הפגישה בין שני האישים – נתניהו ואבה – בארץ, פורסמו 30 כתבות בנושא, ומרגע הפגישה ולאחריה פורסמו עוד 26 כתבות – כלומר, סך הכל 56 כתבות הופיעו בכלי התקשורת בעניין. לא בדיוק התעלמות.

חשוב לציין כי לא רק שהתקשורת סיקרה את הביקור – היא עשתה זאת על אף שממשרד ראש הממשלה הערימו קשיים וסגרו את הביקור לסיקור תקשורתי של כלל העיתונאים ובחרה לאפשר רק למספר מצומצם של עיתונאים וצלמים קבועים מראש להגיע ולסקר את הפגישה, במקרה הזה לשלושה כתבים, שלהם כמובן לא ניתנה כל אפשרות לשאול שאלות.

לא רק שנתניהו התבכיין ושיקר, בפעם המיליון – אלא שגם הטענה עצמה ממוחזרת ולא חדשה. רק בחודש ספטמבר, הפיץ נתניהו סרטון ברשתות החברתיות בו התלונן על "אפס סיקור" מצד התקשורת הישראלית כלפי ביקורו המקיף בדרום אמריקה. אז בדקו חברי "יפעת מחקרי מדיה" מהי האמת, ומצאו כי לא פחות מ-271 אייטמים הוקדשו לביקור בשלל כלי התקשורת בישראל. נתניהו אגב מעולם לא התנצל או תיקן את טענתו השקרית.

לצערנו, לנתניהו ולפוליטיקאים נוספים בישראל לא נראה בעייתי להפיץ ולהפריח שקרים וסילופים ולהתבכיין כאילו כולם אשמים להם, מאחר והם לא נדרשים לאחריות מינימלית והם אינם משלמים שום מחיר כשהם נתפסים ב(עוד) שקר. תזכרו את זה בפעם הבאה שראש הממשלה נתניהו ומקורביו בוכים ומקטרים על "פייק ניוז" של "התקשורת הבולשיביקית".

להרחבה על נתוני יפעת מחקרי מדיה בנוגע לסיקור ביקור רה"מ יפן שינזו אבה בארץ: https://goo.gl/kY2ymL

לקריאה נוספת על הפוסט השקרי שנתניהו פרסם (והסיר בשקט) על אוהדי בני סכנין:https://goo.gl/xb4UTJ

תזכורת לפעם הקודמת שנתניהו התלונן בה על התעלמות התקשורת: https://goo.gl/PuqHLd