רכבת ההפתעות



חידה לקוראים: מה אורך 60 קילומטר, עולה לציבור 7 מיליארד שקלים ולוקחות 17 שנה לסיים אותו? לא, לא מדובר בסיגר ארוך במיוחד של נתניהו – אנחנו מדברים כמובן על קו הרכבת החדש והמהיר מירושלים לתל אביב – כל כך מהיר, שהשבוע הודיעה חברת הרכבת על עיכוב נוסף, חמישי במספר, בפתיחת הקו.

בינואר האחרון, אחרי שנים של עבודות הכריז שר התחבורה ישראל כץ, כי כבר בפסח יושק קו הרכבת החדש, שיחבר את תל אביב עם בירתנו הנצחית ב-28 דקות בלבד. אלא שבסך הכל חודש מאוחר יותר נאלצה חברת הרכבת להודיע על עיכוב של חצי שנה. כץ, השר שלא מפספס אף פוטו-אופ, השר מכנה את הקו החדש "מסילות המלך דוד" ומבטיח לפתוח את תחנת "דונלד טראמפ" בכותל המערבי. הוא גם מפליא בתוכניות שאפתניות – קו שיחבר את סעודיה עם חיפה וכמובן אי מלאכותי מול חופי עזה. אבל קו רכבת רגיל של 60 קילומטר שמחבר בין שתי הערים הגדולות ביותר במדינה? זה כבר אתגר מסובך מדי.

בינתיים במציאות, בזמן שעם ישראל מתבשל בפקקים בלתי נגמרים, חלק מהמסילה על קו תל אביב-ירושלים עדיין חסר והמערכת החשמלית שנחוצה להנעת הרכבת כלל עוד לא הותקנה. לפי פרסום "כלכליסט", כאשר השר כץ עוד התכוון להשיק את הרכבת בפסח, בקו עדיין לא הותקנו אמצעי בטיחות מספיקים. במשבר העבודות בשבת בנובמבר האחרון, השר כץ התיישר עם החרדים והסכים להפסיק את כל העבודות הרכבת בשבת – דבר שגרם לעיכוב של עוד חצי שנה בפתיחת הקו. כץ ממשיך להתהלך בגאווה באפוד זוהר ובקסדת בטיחות ולגזור סרטים בהשקות של מחלפים, תמרורים וכיכרות תנועה, אבל כשכשלי הרכבת והתחבורה הציבורת נחשפים, השר נעלם.

המחדל לא התחיל אצל כץ. מדובר בפרויקט שאושר כבר לפני 17 שנה על ידי ממשלת שרון, באוגוסט 2001. אז החליטה הממשלה על הקמת הרכבת בתקציב של 3.2 מיליארד ש"ח. אלא שהשנים עברו, מנהיגים נפלו לתרדמת, נכנסו לכלא ונחשדו בשחיתות, הממשלות התחלפו ובינתיים העבודות חרגו מהתקציב שלוש פעמים והגיעו ל-7 מיליארד ש"ח. האמת היא שאורכו של המסלול שנמצא עדיין בבנייה הוא בסך פחות מ-30 קילומטר – מאזור מודיעין ועד ירושלים – והעבודות עליו מתבצעות כבר 13 שנים ארוכות. למעשה, נמצא כי יותר מ-90% מהפרויקטים של חברת נתיבי ישראל (מע"צ) מסתיימים באיחור. דו"ח של בנק ישראל העריך שהאיחור הממוצע של פרויקטים בתחום התחבורה עומד על 64% מהצפי המקורי. אולי זה בגלל שכל העובדים תקועים בפקקים?

מבקר המדינה פירסם לאורך השנים שלושה דו"חות שונים על כשלי הפרויקט, והרכבת עדיין לא זזה. למרות שכבר התריעו בפני חברת רכבת ישראל ובפני השר כץ שאין כל סיכוי שהעבודות יסתיימו בתחילת 2018 – גם מבקר המדינה וגם דו"ח של חברה פרטית – זה לא הפריע לכץ להמשיך להבטיח השקה עד פסח. בינתיים אפילו הוא נאלץ להודות בעיכוב נוסף. אם בראש השנה כבר נראה את הקו המהיר נפתח, זאת תהיה הפתעה נעימה – אבל לאור ניסיון העבר, אל תעצרו את נשימתכם.

לקריאה נוספת על מחדל העבודות על רכבת תל אביב-ירושלים: http://bit.ly/2CsD9ZE

על העיכוב הנוסף בפתיחת הקו: http://bit.ly/2CnjdHD