כמה דברים שכדאי שראש הממשלה שלנו ידע על מצב הקשישים במדינה



בשבוע שעבר קונן ראש הממשלה בנימין נתניהו על היחס לו זוכה מקורבו שאול אלוביץ' במעצר, ובפוסט שהעלה בפייסבוק ניסה לעורר את מידת הרחמים אל מי שכינה "בן 70 נורמטיבי". ברור למדי שכשנתניהו בחר לציין את גילו, רצה למשוך תשומת לב אל אדם מבוגר, ולסמנו כאל אחד מהחלשים ביותר בחברה.

כשנתניהו נאלץ להתגונן ולגונן על מקורביו, פתאום הוא נהיה מודע לחלק מהבעיות במערכת הצדק והמשפט בפרט ובחברה הישראלית בכלל. פתאום רחמיו נכמרים כלפי איש 'נורמטיבי' בן שבעים, אבל מה עם יתר האוכלוסייה המזדקנת בישראל? האם נתניהו דואג לקשישים נורמטיביים, על אמת, באשר הם, ולאתגרים שעומדים לפניהם? האם הוא מודע לכמה מהם אין בכלל כסף לסגור את החודש וכמה ממתינים למיטות אשפוז גריאטריות? הניחוש שלנו הוא שלא. 

אז בשביל מר נתניהו הרגיש לזולתו, ובשבילכם, הכנו עדכון קצר לגבי מצב בני ה-65 ומעלה, המהווים 11.3 אחוז מהאוכלוסייה (974,800 בני אדם) או בשמם הנוסף, הקשישים בישראל.

קצבאות מצילות מעוני

לפי דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי, נכון ל-2016 שיעור הקשישים העניים עמד על 16.9 אחוז, ושיעור המשפחות הקשישות העניות באותה השנה עמד על 20.8 אחוז – אחת מכל חמש משפחות. שיעור העוני בקרב הקשישים נחשב לגבוה בקרב מדינות ארגון ה-OECD ולפי מחקר שערך מרכז המחקר של הכנסת לאחרונה, נכון לשנת 2014 ישראל הייתה במקום הרביעי בדירוג מס' הקשישים העניים. כמו כן, הסיכון לעוני בקרב בני 65 ומעלה הינו כפול בישראל ביחס למדינות האיחוד האירופי. לפי מחקר של מכון ברוקדייל, נכון לשנת 2015 כ-27 אחוז מהקשישים דיווחו כי הם מתקשים לכסות את הוצאותיהם החודשיות, כאשר הכנסת זוג קשישים עמדה בממוצע על 6,257 שקלים בחודש – ושל קשיש בודד על 5,103 שקלים. לפי מומחים, אלמלא הקצבאות הניתנות כיום, שיעור העוני היה גבוה ב-53 אחוז משיעורו הנוכחי. אגב, הונו המשפחתי של הקשיש הנורמטיבי שאול אלוביץ' עומד לפי הערכות על כ-3 מיליארד שקל, נכון ל-2016.

מחסור בעובדים סוציאליים

הזקנה מלווה בקשיים רבים, הן בריאותיים והן קשיים נפשיים הקשורים, בין היתר, בבדידות, ולכן אין זה מפתיע כי כשליש מבני ה-65 ומעלה רשומים במחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ (וכמחצית מבני ה-75 ומעלה). כמו כן, ככל שהדירוג החברתי-הכלכלי של היישוב בו הם גרים נמוך יותר, כך שיעור הנזקקים לסיוע גבוה יותר. יחד עם זאת, קשישים בארץ סובלים משיעור נמוך במיוחד של עובדים סוציאליים: בישראל יש רק עובד סוציאלי אחד על 500 קשישים, ולאחרונה אף קוצצו 165 תקנים (משרד הרווחה והרשויות המקומיות מטילים כל אחד את האחריות על האחר), בעוד שלפי מומחים יש צורך דחוף בתוספת של לפחות 1,000 עובדים סוציאליים בתקנים אלה.

קשיים לסיעודיים

לפי דו"ח של ארגון מדינות ה-OECD שפורסם לאחרונה, קשישים סיעודיים בישראל מקבלים תמיכה נמוכה יותר מהממשלה באופן משמעותי מיתר מדינות הארגון. ישראל היא אחת המדינות הבודדות שאינן מציעות ביטוח סיעודי ציבורי לקשישים, ובכלל, תקציב הסיוע הסיעודי לקשישים בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי – כ-0.5 אחוז מהתוצר הגולמי, לעומת 1.3 אחוז בממוצע במדינות הארגון. קשישים בישראל נאלצים, לפיכך, להוציא באופן פרטי כ-6.5 מיליארד שקלים בשנה על הוצאות סיעוד – פי שלוש מהממוצע בקרב חברות הארגון. כ-60 אחוז מהאוכלוסייה משלמת על ביטוח סיעודי של חברת ביטוח פרטית (לעומת בין 5 ל-15 אחוז מהאוכלוסייה במדינות אירופה). כ-80 אחוז מקרב הקשישים המצויים קרוב לקו העוני נדרשים לממן בעצמם את צרכיהם הסיעודיים, וקשישים בעשירונים התחתונים הנדרשים לממן בעצמם את הסיעוד נותרים עם 700 שקלים בלבד למחיה בחודש. קשישים המוגדרים כבעלי "צרכים בינוניים" מקבלים גמלה המכסה רק 45 אחוז מהוצאותיהם, נתון נמוך ביחס ליתר המדינות באירופה, אך עם זאת מבחני הזכאות בישראל נחשבים למחמירים מבין מדינות המערב. בדו"ח מבקר המדינה האחרון נקבע כי התנהלות הממשלה והאוצר כלפי אלפי סיעודיים בישראל הוא "כשל מהותי ומתמשך".

נשארים מאחור – מלבד הבעיות המוזכרות לעיל ובעיות נוספות כגון חוסר נגישות בשירותי סיעוד לקשישים, מחסור בשיעור מיטות גריאטריות לאשפוז ממושך (ומגמת ירידה בשיעור זה בעשור האחרון), מקרי התעללות חוזרים ונשנים בבתי אבות ועוד, הקשישים גם נאלצים להישאר מאחור – ומפסידים בשל כך – בכל הנוגע להתקדמות הטכנולוגיה. ועדת הכלכלה דנה היום בשלילת ההנחה בתחבורה הציבורית מאזרחים ותיקים שאין ברשותם רב קו. מטרת הרפורמה טובה ומבורכת – להפסיק את התעסקות הנהגים עם כסף בזמן נהיגה – אך ללא רב קו לא יזכו האזרחים הוותיקים להנחה הניתנת בנסיעה בודדת בהצגת תעודת אזרח ותיק, כנהוג עד כה, ולא נערכו עבורם הסדרים אחרים. יש לזכור שתפעול והטענת הרב קו עשויים להיות קשים לאזרחים ותיקים, וכי עמדות ההטענה אינן רבות ונדרש מאמץ מצד הקשישים להגיע אליהן. יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, אמר כי מדובר ב"התעללות של ממשלה אטומה בחלשים בחברה" וח"כ נחמן שי הוסיף כי "הדרישה מאנשים בעלי מוגבלות תנועה וקושי יומיומי להנפיק כרטיסי רב קו במספר מצומצם של מוקדים עולה עד כי התעללות וגרימת סבל" לאזרחים הוותיקים, אבל כנראה שכל עוד לקשיש הנורמטיבי והמקורב שאול אלוביץ' יש רכב צמוד ונהג נתניהו פחות מתעניין בסוגיה הזאת.

לנתונים של מכון ברוקדייל על זקנים בישראל:https://goo.gl/kZnfnx

על הרפורמה ברב קו ודחיקת האזרחים הקשישים: https://goo.gl/c4MTwg

להרחבה על הפערים בבריאות בין קשישים:https://goo.gl/diFDoA

להרחבה על הבעיות הכלכליות של קשישים בישראל: https://goo.gl/uDmQcb וגם: https://goo.gl/xDaEyG

להונו המוערך של שאול אלוביץ' נכון ל-2016 בפורבס:https://goo.gl/VZ8Lt9