מונית הכסף


מונית הכסף. לפני חצי שנה המליצה ועדת מחירים מיוחדת לשרי התחבורה והאוצר להפחית את תעריף הנסיעה במוניות באופן חד של 10.9%. ההמלצה הייתה לבצע את ההוזלה באופן מידי. למרות שהייתה אמורה להקל על אזרחי ישראל, נמנע שר התחבורה ישראל כ"ץ מלבצע אותה וניסה למסמס אותה בכל דרך אפשרית. למעשה רק לפני מספר ימים נאות כ"ץ לחתום על צו המחירים החדש. על פי פרסום של דה מרקר (http://bit.ly/2coiwMB) בחצי השנה הזאת שילמו אזרחי ישראל לשווא כ-340 מיליון שקל יותר ממה שהיו אמורים לו שר התחבורה היה חושב על טובת הציבור ולא על טובת נהגי המוניות. רגע, למה שכ"ץ יעדיף את נהגי המוניות על צעד שככל הנראה היה מתקבל באהדה ציבורית גורפת? פה מגיעה הנקודה בה חשוב לציין כי האנשים העומדים בראש איגוד נהגי המוניות, ובעיקר יו"ר האיגוד יהודה בר אור והמנכ"ל שלו בן בדרי וכן יו"ר ארגון הגג של נהגי המוניות אברהם פריד, הם מקורבים של השר כ"ץ ונחשבים לאנשים בעלי השפעה וכח במרכז הליכוד. החברים האלה מכירים את השרים והח"כים של הליכוד באופן אישי, ויש להם דלת פתוחה לכל אחד מהם בכל זמן שירצו.  כ"ץ יודע שכדי להיבחר בפריימריז בליכוד הוא חייב את איגוד נהגי המוניות לצדו וזה כנראה קצת יותר חשוב לו מהמיליונים שהציבור נאלץ לשלם ללא כל הצדקה, ולמרות הירידה במחירי הדלק, על נסיעות במונית. זאת לא הפעם הראשונה בה כ"ץ מעדיף את האינטרסים של החברים שלו מאיגוד המוניות ומחלק להם מתנות.


הנה סיפור נוסף: לפני יותר מעשור קיבלה קבוצת עסקנים מאיגוד נהגי המוניות מאות רישיונות להפעלת קווי מוניות שירות בחגיגה סגורה שארגן אז משרד התחבורה למקורבים. נניח שהרישיונות האלה היו מחולקים לטובת האינטרס הציבורי ולהגדלת מספר מוניות השרות, אבל מה שקרה בפועל הוא שאת הרישיונות האלה החזיקו חלק מהעסקנים על המדף, וחלקם הפעילו אותם לתקופה מסוימת - ואז סגרו את הפעילות. בשורה התחתונה, רק כ-40% בלבד מהרישיונות שחולקו אז משמשים כיום להסעת נוסעים. למה אותם עסקנים מאיגוד נהגי המוניות היו צריכים רישיונות אם לא השתמשו בהם? ובכן, השר כ"ץ החליט אחרי שנים רבות להסדיר את ענף המוניות באמצעות רפורמה. חבריו מאיגוד נהגי המוניות הבינו שהגיע היום הגדול והתייצבו אצל השר כדי לדרוש פיצוי כספי עצום על הרישיונות, אותם רישיונות לא פעילים שקיבלו בחינם, ללא מכרז ולתקופה מוגבלת. גובה הדרישה היא רבע מיליון שקל לכל רישיון, ובסך הכל כ-350 מיליון שקלים מכספי משלם המיסים הישראלי. מה עשה השר כ"ץ במקום לגלגל אותם מכל המדרגות? התיישב לנהל איתם משא ומתן. בכל זאת, מי יודע מתי יכו שוב הפריימריז בליכוד. אגב, מנכ"ל האיגוד בו בדרי לא משאיר את הדברים ליד המקרה ומבלה בימים אלו בחברתם של יו"ר הקואליציה דוד ביטן וח"כ נאווה בוקר, שניהם מהליכוד, בביקור פרטי שהשניים עורכים בגיאורגיה. כך, אם כ"ץ לא יצליח להביא את הכסף, יש לו מי שילחם עבורו. (http://bit.ly/2cw4kEz)


ואם כל זה לא מספיק הנה סיפור נוסף: בערים מרכזיות בעולם פועלת בהצלחה גדולה האפליקציה אובר שמחברת בין נהגים פרטיים לנוסעים פוטנציאליים. בישראל מנסה חברת אובר מזה מספר שנים להכניס לשימוש את שרותי אובר X, שמאפשרים רק למי שעבר בדיקות ואישורים להפוך למעין נהג מונית במכוניתו הפרטית. כל העולם עובר למודל של כלכלה שיתופית כדי להקל על יוקר המחיה, ואובר היא אחד הסמלים של המודל הזה. אז למה לא בישראל בה יוקר המחיה הוא מהגבוהים בעולם? גם פה נכנס לתמונה מיודענו השר כ"ץ ששוב עובד בשרות איגוד נהגי המוניות שמטבע הדברים מתנגדים לחדירת אובר לישראל ומונע בגופו את הכניסה שלה. הנה דוגמא: יו"ר איגוד נהגי המונית, אמר לכתב ערוץ 10 אבי עמית בינואר השנה: "מדינת ישראל לא תיתן לאובר לפעול בישראל!". "נפגשת בעניין הזה עם שר התחבורה?" שאל עמית. "ברור! הוא אמר־חד משמעית שמדינת ישראל לא תפעיל שום תחרות!" (http://bit.ly/2dbUsyn).  


אז אם תהיתם בשביל מי עובד שר התחבורה שלכם, קיבלתם תשובה. שבע שנים כ"ץ נמצא בתפקיד והמונה שלו עדיין דופק, והוא דופק בעיקר אותנו.